Lesbeschrijving groep 7

Les 1 Introductie van het thema
Nodig:
* Powerpointpresentatie ‘Van vissersdorp tot badplaats’

Zelf verzorgen:
* Digibord
* Computer

Bekijk en lees samen deze powerpointpresentatie. 


Les 2 Fotograferen in Zandvoort

In deze les leren de leerlingen kijken naar de architectuur van gebouwen in Zandvoort. Opvallend is de badhuisarchitectuur, maar ook enkele oude vissershuizen zijn bewaard gebleven, het station, het Raadhuis etc.

Nodig uit de leskist:
Tijdens de wandel/fietstocht:
* Opdrachtkaarten voor 5 groepjes – voor elk groepje een plattegrond met locaties en 1 set opdrachtkaarten
* Fotocamera’s (er zijn er 7)
* Plattegronden van Zandvoort (er zijn er 5)

Terug op school:
* Groot presentatiedoek om foto’s op te bevestigen
* Boek ‘Straatnamen van Zandvoort’
* Lijst met gemeentelijke monumenten van Zandvoort (De lijst van gemeentelijke monumenten 2011 zit in de leskist, maar staat ook op internet: www.zandvoort.nl, kies loket, kies vrije tijd, kies monumenten, kies gemeentelijke monumenten.)
* Boekje met jaarverslag 1951 ‘Groot Kijkduin’
* Fotoboekje met foto’s van vroeger
* Fotoprintertje
De les bestaat uit drie delen:

Introductie
Bespreek nog even kort de kenmerken van badplaatsarchitectuur, zodat de leerlingen weten waar ze op kunnen letten bij het zien van oude pensionnetjes en villa’s: glas-in-lood, gevelversiering, veranda’s (toeristen wilden  in het zonnetje en uit de wind zitten), namen van de huizen in gevelstenen, gemetselde bogen, afwisseling met witte stenen, andere versieringen zoals leeuwenkoppen.

Wandeling /fietstocht door Zandvoort
Verdeeld in vijf groepjes (met begeleiding) gaan de leerlingen op pad met een fototoestel. Op de plattegrond staan de locaties, je moet zelf je route uitstippelen. Alle routes zijn in het centrum van Zandvoort. Als je de opdrachten op de opdrachtkaart vanaf opdracht 1 volgt, volg je ook een vrij logische route.
N.B. Elke opdrachtkaart begint bij het station!
Maak dus een keuze: sommige groepjes beginnen niet bij de eerste vraag op de opdrachtkaart; of juist wel, begin dan met z’n allen bij het station en daarna waaieren de groepjes vanzelf uit.
Het is ook mogelijk om meerdere groepen aan het werk te laten gaan door dezelfde opdrachtkaarten te gebruiken, maar met een ander startpunt of andere starttijd.
U moet dan wel de opdrachtkaarten kopiëren.

Elk groepje krijgt een plattegrond en opdrachtkaart mee. Hierop staat precies welke locaties bezocht worden en wat er gefotografeerd moet worden. Het is niet toegestaan om mensen ongevraagd te fotograferen. Het is onmogelijk alle bewoners op de hoogte te stellen van dit project, dus laat de leerlingen hier ook voorzichtig mee zijn – dus niet pontificaal voor de ramen gaan staan als er iemand binnen is.

Terug op school maken de leerlingen een presentatie op een A2 formaat vel papier. Het is ook mogelijk om de leerlingen een powerpointpresentatie te laten maken (dit kan veel printwerk schelen).
Druk foto’s af met behulp van de aanwezige fotoprinter; dit kan eenvoudig door de SD-kaart uit het fototoestel in de fotoprinter te steken. Houd er rekening mee dat er maximaal 36 foto’s geprint kunnen worden met één papier- en inktcartridge, de rest moet zal toch met de computer en printer geprint moeten worden.  
Op de laatste pagina van de opdrachtkaarten staan de opdrachten vermeld om op school te doen.

Maak met z’n allen tot slot een leuke presentatie van foto’s op het grote doek.

 

Les 3 Bezoek aan het Noord-Hollands archief
Het Noord-Hollands archief in Haarlem is in het bezit van het grootste deel van het Zandvoorts archief. Het archief ontvangt groepen. Neem contact op met:

esther.van.velden@noord-hollandsarchief.nl
Telefoonnummer archief: 023-5172700

Vermeld speciaal dat het om een schoolgroep uit Zandvoort gaat met het thema Badplaatsarchitectuur. Kijk voor meer informatie op de website: www.noordhollandsarchief.org