Lesbeschrijving groep 4

Les 1 Introductie van het thema
Nodig:
* Powerpoint-voorstelling ‘Vissersleven’

Zelf verzorgen:
* Digibord
* Computer

Lees en bekijk de powerpointvoorstelling.


Les 2 Sloppies speurtocht

Nodig uit de leskist:
* Speurtochten
* Fotoboekjes

Download kopieerblad “letters invullen” (pdf)

Zelf verzorgen:
* Voldoende begeleiding
* Fototoestellen
* Potlood

De speurtocht begint en eindigt bij het Raadhuis. De tocht duurt anderhalf uur. Ieder groepje krijgt een speurtocht en een fotoboekje. Het is leuk wanneer men foto’s maakt, zodat deze later op de website geplaatst kunnen worden. Wie alle letters in de speurtocht goed invult leest de woorden ‘bomschuiten vol vis’.

 

Les 3 Werkblad schepen
Nodig:
* Download pdf kopieerblad Schepen
* Een pen

De bomschuit is een typisch Zandvoorts schip. Wat voor schepen waren er eigenlijk nog meer in Nederland?
Bespreek eerst met de leerlingen wat voor schepen er zeker NIET waren een eeuw geleden: motorboten, cruiseschepen, luxe jachten, grote tankers.

Lees vervolgens deze tekst voor. Als de leerlingen goed luisteren, kunnen ze ontdekken over welk schip op hun werkblad het gaat. Ze kunnen de naam van het schip dan opschrijven bij het schip.
Na afloop kan het werkblad gekleurd worden.

1  bomschuit
Aan de letters ZV kun je zien dat deze bomschuit uit Zandvoort komt. De bomschuit was een handig schip voor Zandvoort. Zandvoort had geen haven. Dankzij de platte onderkant van bomschuit kon de schuit gemakkelijk op het strand getrokken worden.

2  botter
De botter vaart naar rechts. Hij heeft een hoge voorkant, een hoge kop noemen ze dat. Daaronder is dus mooi veel ruimte om te leven en voor opslag van spullen. De achterkant is juist erg laag, zodat de visser gemakkelijk uit de boot kon hangen om de visnetten in het water te gooien.

3  klipper
Het snelle bootje met het vlaggetje, daar in de verte, dat is de klipper. Een klipper was snel, en daarom heel geschikt om spullen die snel vervoerd moesten worden mee te nemen. Zoals voedsel dat kan bederven.

4  tjalk
De tjalk is lang, smal en ondiep. Hij hoort eigenlijk niet op zee, in het echt was dit een vrachtschip voor op de rivieren. Als je goed kijkt, zie je ook een soort woongedeelte op het schip, met raampjes. 

5  jol
Een jol is een roeiboot, maar ook daarmee ging men rustig uit vissen. Dat was natuurlijk wel gevaarlijk. De eerste reddingsboten waren ook roeiboten. Je begrijpt dat het reddingswerk ook gevaarlijk was, want het was vaak slecht weer wanneer iemand of een schip in nood was.