Lesbeschrijving groep 3

Themaboek: Aan de overkant van de zee.
Tijdens het project kunt u dit boek voorlezen. Het is ook geschikt om te gebruiken om het thema te introduceren, ook al is het bij flessenpost juist niet mogelijk om naar 1 persoon flessenpost te sturen…

Wat zit er in de leskist? Bruikleen van Juttersmu-ZEE-um:

  • Een visnet
  • Waaltje (steentje) – 400 jaar oud. Vroeger gingen schepen gevuld met deze steentjes naar de koloniën. Extra gewicht was goed voor de schepen anders waren ze onstuurbaar, en de steentjes werden gebruikt voor forten en huizen. Op de terugweg namen de schepen specerijen mee terug.
  • Boeien – deze kunnen bijvoorbeeld als een soort stootkussen aan een schip zitten
  • Botje van een kabeljauw – de ruggenwerf
  • Handschoenen – worden veel gevonden, en zijn zeer slecht voor het milieu
  • Een schelp – de wulk is een schelp die op de zeebodem leeft
  • Eitjes van de wulk (de sponsachtige witte bolletjes) – In november legt de Wulk eitjes. De vrouwtjes gaan in groepen bij elkaar zitten en maken deze geelwitte blaasjes. In elk blaasje zitten honderden mini-eitjes. Na het uitkomen van de eitjes gaat het omhulsel, deze spons met blaasjes dus, drijven en worden ze door de wind naar het strand geblazen.
  • Paraffine (ruikt naar kaars) – van dit materiaal worden kaarsen gemaakt. Het is uit het ruim van een schip gespoeld. Vissen gaan er dood van.

Les 1 Introductie van het thema
Nodig uit de leskist:
* Voorbeelden van strandjutten
* Fles met flessenpost

Zelf verzorgen:
* Digibord
* Internetverbinding

Bekijk samen met de leerlingen het filmpje van Flip de Beer:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20080606_flipstrandjut01
Op Youtube zijn ook enkele korte filmpjes te vinden over strandjutten en strandjutters.

Houd een gesprekje met de leerlingen naar aanleiding van deze aflevering.
– Wat kun je allemaal vinden op het strand?
– Wat hebben de leerlingen weleens gevonden op het strand?
– Wat zou je weleens willen vinden op het strand?
– Waar komen de spullen vandaan? Bijvoorbeeld: het hoort bij de natuur en de zee (schelpen, zeewier), het komt van schepen (reddingsboei, wrakhout), het is afval van mensen of iets wat mensen kwijt raken (brillen, petten). Soms weet je niet hoe iets in zee is beland (bijvoorbeeld schedels van dieren).

Bekijk vervolgens samen de gejutte spullen uit de leskist. Kunnen de leerlingen de spullen herkennen?

Introduceer tot slot de fles met het briefje. Vertel over een wandeling langs het strand waarbij plotseling deze fles in het zand lag.
Kijk samen met de leerlingen wat er op het briefje staat en bespreek de  inhoud. Hebben de leerlingen zin om zelf ook een fles per post te sturen?


Les 2 Speel het ‘Juttersspel’

Nodig uit de leskist:
* Juttersspel

Zet het spel op een tafeltje met stoelen eromheen om te spelen wanneer je even tijd hebt.
De spelregels zijn bijgevoegd.
Wat je doet is van kaartje naar kaartje lopen. Wie het als eerste vindt mag het houden, net zoals bij strandjutten!

 

Les 3 Maak je eigen Juttersmuseum
Nodig uit de leskist:
* Invulkaartjes ‘Maak je eigen Juttersmuseum’

Tijdens het project maakt de klas gezamenlijk een eigen Juttersmuseum. Richt hiervoor een speciale tafel in. Geef de leerlingen de opdracht om zelf spullen te gaan zoeken op het strand. Vul de kaartjes in en maak een mooie tentoonstelling.  

Les 4 Tekenen en schilderen
Nodig uit de leskist:
* Niets

Zelf verzorgen:
* Tekenmaterialen en papier
* Optie: wit vetkrijt, blauwe ecoline, kwast, potloden

Fantaseer eerst even met de leerlingen over wat er allemaal in de zee drijft.  
Daarna gaan de leerlingen tekenen: ze mogen realistisch tekenen wat er in de zee drijft (kwallen, vissen, reddingsboeien, schepen), maar ook iets tekenen waarvan ze hopen dat het in zee te vinden is (een zeemeermin of een schat)!  

Opdracht:
Teken de zee met wit krijt (golven)
Teken met potlood de voorwerpen in de zee
Strijk het geheel daarna in met blauwe ecoline.


Les 5 Bezoek aan het Juttersmu-ZEE-um

Nodig uit de leskist:
* schelpen zoekkaarten.

Bezoek met de klas het Juttersmu-ZEE-um in Zandvoort. Hieronder informatie over het Juttersmuseum, zie ook www.juttersmuseum.nl. Het Juttersmu-ZEE-um is kleinschalig en wordt draaiende gehouden door een enthousiaste groep vrijwilligers.
Het mu-ZEE-um ontvangt graag (school) groepen en verjaardagspartijtjes buiten de openingstijden. Afspraken kunnen alleen telefonisch gemaakt worden tijdens de openingsuren. Vermeld bij de aanmelding dat het gaat om deelname aan het project ‘Leerlijn erfgoed Zandvoort’. De entree is gratis maar iets in de giftenpot wordt gewaardeerd.

Tel: 023-571 22 21 of, liever nog, via email info@juttersmuseum.nl
Strandweg 2 (gebouw Rotonde)
2042 JA Zandvoort
Openingstijden:
Woensdag 13.30 – 16.00 uur
Zaterdag en zondag van 12.00 – 16.00 uur

Het programma bestaat uit twee onderdelen, waarvan u zelf er één voor uw rekening neemt.
Onderdeel 1: de helft van de klas bezoekt het museum onder begeleiding van een museummedewerker. Er zal zeker worden teruggekomen op de diamant van de koning! Neem dus vooral de fles met post mee naar het museum.
Onderdeel 2: de andere helft van de klas gaat onder uw begeleiding op het strand strandjutten. Neem voldoende tassen of mandjes mee voor ieder kind, zodat iedereen zijn of haar eigen vondsten kan bewaren. Gebruik de vondsten daarna voor het Juttersmuseum in de klas. Met behulp van de schelpenzoekkaarten uit de leskist kunnen de leerlingen opzoeken wat voor schelp ze hebben gevonden.

 

Les 6 Flessenpost
Zelf verzorgen:
* Lege fles

Iedere leerling schrijft een brief.
Alle brieven samen worden in de fles gedaan en in zee gegooid. Als u ergens in de fles het adres van school vermeldt, dan komt er vast een keer een antwoord!